Průmyslový podnik
…kolébka rozdílových metod a manažerského účetnictví je v průmyslu…
Průmyslový podnik
– otevřený systém propojený zpětněvazebnými informacemi s okolím
o zákazníky
o dodavateli
o konkurenč. podniky
o bankami
o kapitálovým trhem apod (okolí jako celek)
– vliv na okolí je zpravidla omezený
Trend spojování se svým okolím (životně) – dluhodobý úkaz – propojování podniků typu
dodavatel —- výrobce
ale i například ve vztahu k zákazníkům (je to rozdílné u různých podniků)
– Změny v podnikatelském prostředí – zrychluje se dynamika trhů a životní cyklus výrobků, procesní řízení (vývoj – výroba – prodej – servis – likvidace)
– zlepšování dopravní infrastruktury – rozvoj informačních a kumunikačních technologií, internetu – odráží se v globalizaci trhů. Globalizace má klady a zápory, nedá se zvrátit.
– podniky mají volný a rychlý přístup k informacím, tím se zlepšuje vzájemná informovanost výrobců a zákazníků. Zákaznický přístup – info a pokyny od zákazníků
– úspěch mají jen podniky, které jsou schopny rychle a pružně reagovat na požadavky zákazníků (dnes – přesycený trh)
– z dlouhodobého hlediska je vyvíjen tlak na snižování nákladů (hektický vývoj, je nutné prognózování nákladů)
– rozhodovací procesy se stávají složitější, problémy spojené s rozhodováním se musí řešit rychle a komplexně.
– kvalitní a včasné informace nezbytné pro existenci podniků, to vede k růstu informatizace společnosti
– růst velikosti podniků pracujících v nově vzniklých podmínkách vede k rozvoji procesního řízení. (účetnictví z hled. komplexního hodnotového zaměř. je zaměř. procesně)