Elementy trhu I.
Faktory ovlivňující poptávku
1. změny cen jiného zboží (graf)
Zboží : a) substitut – je v tom případě, jde-li zaměnit jedno zboží za druhé
(hovězí x vepřové)
b) komplement – je spotřeba jednoho zboží a je doprovázena spotřebou jiného
(cukr do čaje)
2. změna preferencí spotřebitelů (graf)
3. změna důchodů (graf)
Nabídka – je to množství zboží, které jsou výrobci ochotni dodat na trh za určitou cenu
(graf)
Zákon rostoucí nabídky – vzrůstem ceny roste nabízené množství, čím vyšší je cena,
tím větší je nabídka
Faktory ovlivňující nabídku
1. změny cen vstupů (graf)
2. technický pokrok (graf)
3. změny cen alternativních výrobků (graf)
4. změny výrobních podmínek (graf)
Cena a její tvorba na trhu – ceny upravujeme v případě, že cenu změnil konkurent