Inventarizace majetku a závazků
Inventarizace
Je upravena zákonem o účetnictví. Provádí se u veškerého majetku a závazku ÚJ.
Pro většinu majetku a závazku se inventarizace provádí 1x ročně k poslednímu dni ÚO.
Pro některé skupiny majetku stanoví zákon výjimky:
– inventarizace u peněz v hotovosti se provádí 1x ročně.
– u dlouhodobého hmotného majetku 1x za dva roky
– u zásob je možné provádět inventarizaci průběžně
Etapy inventarizace:
1) Inventura – je to zjištění skutečného stavu majetku a závazku. U hmotného majetku se provádí inventura fyzická (přepočítání, změření,…). U ostatního majetku a závazku (pohledávky, BÚ) se provádí inventura dokladová. Skutečný stav je zjištěn např. z vystavených a přijatých faktur nebo výpisu z účtu.
2) Porovnávání skutečného stavu maj. a závazku se stavem účetním
a) stav účetní = stav skutečný – SHODA
b) stav účetní > stav skutečný – MANKO (schodek)
c) stav účetní < stav skutečný - PŘEBYTEK
3) Zjištění příčin inventarizačních rozdílů a stanovení odpovědnosti
– u některých druhů zásob může dojít k přirozenému úbytku, který je způsoben povahou daného materiálu nebo zboží (rozprášení mouky, zkažení ovoce).
– za některé inventarizační rozdíly nese vinu odpovědný zaměstnanec
– některé mohou být způsobeny neznámým pachatelem
4) Zaúčtování inventarizačních rozdílů
– účetnictví musí vždy pravdivě odrážet skutečnost a proto při inventarizaci musí být
stav účetní přizpůsoben stavu skutečnému.
Inventarizaci provádí inventarizační komise, jejichž členy jmenuje vedení ÚJ.
Výsledkem inventury je inventurní soupis, který představuje seznam veškerého majetku a závazku.
Výsledkem celé inventarizace je inventarizační zápis, který obsahuje veškeré výsledky inventarizace, v případě zjištění inventarizačních rozdílů, jejich příčiny, odpovědnost a návrh na jejich vypořádání.