Distribuční strategie
Distribuční strategie
– způsob jakým je zboží prodáváno
1) intenzivní distribuční strategie – zboží je prodáváno větším množstvím prodejcům (běžné potraviny, nápoje, cigarety, noviny)
2) výlučná distribuční strategie – opak intenzivní, zboží prodává jen velmi málo prodejců,drahé luxusní zboží, výrobce může prodej kontrolovat (auta, značkové oblečení)
3) selektivní distribuční strategie – mezistupeň mezi intenzivní a výlučnou, zboží je prodáváno mezi více prodejci , občasné spotřeby (obuv,elektronika)
Cena a stanovení ceny
schéma stanovení ceny.
1) upřesnění poslání ceny
2) odhad poptávky
3) odhad nákladu
4) rozbor ceny konkurence
5) způsob stanovení ceny
cena
1 upřesnění poslání ceny
a) přežit – je možné stanovit cenu výrobních nákladů, získáme tím konkurenční výhodu, náš výrobek je levnější, máme větší objem zboží, jen krátkodobě, po čase je potřeba cenu zvýšit aby podnik neprodělával
b) maximalizace zisku – snažíme se dosáhnout co největšího rozdílu mezi náklady na výrobky a cenou výrobku, krátkodobá strategie, cenu je po čase potřeba snižovat
c) maximalizace obratu – snažíme se dosáhnout prodeje co největšího množství zboží, cenu stanovenou nad úrovní výrobních nákladů je nutné aby cena byla přijatelná zákazníkovi , dlouhodobé
2 odhad poptávky – spočívá v tom že zjistíme jak změna ceny ovlivňuje poptávané množství, pomocí elasticity poptávky
3 odhad nákladů – odhad jedincových nákladů = náklady na jeden výrobek
4 rozbor cen konkurence
metody rozboru:
1) metoda fiktivní spotřebitelé – firma vyšle vlastní zaměstnance, mají za úkol zjistit ceny konkurence
2) ceníky – vydává konkurenční firma a vy upravujete cenu
3) průzkum pomocí spotřebitelů – organizuje průzkum u souboru zákazníků, úkol je vyjádřit se k cenám konkurence