Metody stanovení cen
5 metody stanovení cen
1) pomocí cenové přirážky
– jednicové náklady = variabilní náklady + fixní náklady) / očekávaný objem prodeje, cena = jednicové náklady* (1 + přirážka)
příklad:
variabilní náklady = 10,-
fixní náklady = 400 000,-
očekávaný objem = 20 000,-
přirážka = 20%
jednicové náklady = 10 + 400 000 / 20 000 = 30Kč
cena =30*1,2 = 36Kč
2) cena respektující návratnost investic
cena = jednicové náklady + návratnost * investiční kapitál / očekávaný obrat v kusech
3) následování cen konkurence
uplatňuje se v oligopolu, firmy vyrábí podobné výrobky (dřevo, ocel)
4) stanovení ceny se zřetelem na uzavření kontraktu
firma stanový cenu produktu tak, aby co nejvíce vyhověla zákazníkům a tím získala zakázku