OBĚH DOKLADŮ
OBĚH DOKLADŮ
– může se v jednot.úč.jednotkách lišit, záleží na velikosti a vnitřní organizaci úč.jednotky
– ve větších firmách to provádí více pracovníků,v menších firmách ekonom nebo sám podnikatel
OBECNĚ PLATÍ NÁSL.POSTUP:
1/
b)Z HLEDISKA FORMÁLNÍHO
– zda má doklad všechny form.náležitosti (účtárna)
2/TŘÍDĚNÍ ÚČ.DOKLADŮ
– a) podle obsahu (výdejky,příjemky,fa přijaté a vydané)
– b) podle data příchodu (starší doklady zpracované dříve)
3/POŘADOVÉ ČÍSLOVÁNÍ
– před zpracováním se čísluje,tím zabráníme ztrátě a je to pro lepší přehlednost,veškeré doklady se zapisují do evidence (knihy pohledávek,závazků)
4/OPATŘENÍ DOKLADŮ ÚČ.PŘEDPISEM – PŘEDKONTACÍ
– na každý doklad se napíše účet a jaká částka má být zaúčtována, na dokladech je k tomu předtištěn rámeček (pokladní doklady),některé musíme orazítkovat+datum a podpis
5/ ZAÚČTOVÁNÍ
– v účtárně, kdy na základě úč.předpisu se doklad zaúčtuje do úč.knihy, vzniká tak spojitost mezi úč.doklady a zápisy
6/ULOŽENÍ ÚČ.DOKLADŮ
– povinností úč.jednotky je doklad řádně archivovat během úč.období v příručním archivu, po ukončení v centrálním archivu, pro různé doklady jsou růz.archiv.doby stanovené zákonem o účetnictví
(mzdové listy 10 let,údaje pro důchodové zabezpečení 20 let,pokladní doklad 1rok)
7/VYŘAZENÍ ÚČ.DOKLADŮ
– po uplynutí arch.doby jsou doklady vyřazeny a zkartovány(fyz.zničeny)