Nákupní činnost podniku
Téma č. 10
Ekonomie
Nákupní činnost podniku
nákup
– nákupem rozumíme činnosti, při kterých podnik získává výrobní činitele (práce, materiál, technické prostředky)
– cílem nákupu je opatřit je v potřebném množství v žádoucí kvalitě, v přijatelné ceně
– při skladování musí být dodrženy určité podmínky
Marketingový mix
– nákupním marketingem řetězec začíná a marketingem na straně prodeje končí
– tak tomu je pokud jde o hmotný pohyb (dodavatel – nákup – výroba – prodej)
– opačným směrem probíhá od marketingu na straně prodeje k nákupu (odběratel – marketing – prodej – příprava výroby – výroba – nákup – dodavatel)
– mají společné to že zprostředkovávají propojení vnějšího tržního prostředí a s vnitropodnikovým
zásobování
– zajišťuje část výrobních faktorů nutných k zajištění hlavní funkce podniku
– zásobování je chápáno jako nákup materiálových zásob, všech druhů paliv, energie a vody
– ovlivňuje hlavní činnost podniku
druhy
1) suroviny a základní materiál – stávají se podstatnou součástí výrobku, surovinou rozumíme hmotný statek který je výsledkem prvovýroby
2) pomocný materiál – podílí se na výrobě nepřímo, dodává výrobku určité vlastnosti , vzhled (barvivo), nebo slouží k zabezpečení (oleje, mazadla, kancelářský materiál)
3) součástky a polotovary – slouží k chodu zařízení, při opravách se montují do výrobků (ložiska, klínové řemeny)
4) palivo a pohonné hmoty – palivo zajišťuje tepelné energie v podniku
5) oběhové obaly, drobný HM – obaly sloužící k balení výrobků, nebo na cestě ke spotřebiteli (sudy, palety, bedny),
6) zboží – předměty, které se v hotové podobě nakupují a beze změny prodávají jinému spotřebiteli, převažují v obchodních podnicích